Czym zastąpić mięso w diecie wegetariańskiej i wegańskiej?

Zarówno dieta wegetariańska, jak i sposób odżywiania wykluczający całkowicie produkty odzwierzęce cieszą się coraz większą liczbą zwolenników. Przeciwnicy zaznaczają jednak, że zastąpienie mięsa w codziennym jadłospisie często jest trudne. Czy tak jest w rzeczywistości? Jakie jego roślinne odpowiedniki możemy znaleźć?

 

Dlaczego warto ograniczyć spożywanie mięsa?

Wiele osób ogranicza spożywanie mięsa ze względu na swoje zdrowie, ponieważ żywność ta zawiera niezdrowe tłuszcze, które spożywane w znacznych ilościach mogą prowadzić do rozwoju miażdżycy. Szczególnie niebezpieczne jest czerwone mięso. Wiele osób po poznaniu procesu pozyskiwania mięsa, rezygnuje z niego również ze względów etycznych. Coraz częściej mówi się też o tym, że ograniczenie jego spożywania ma dobry wpływ na środowisko naturalne.

 

Jakie są najlepsze alternatywy dla mięsa?

Pozostaje jedynie odpowiedź na pytanie — czym zastąpić mięso w swojej diecie? Nie powinniśmy przecież zapominać, że jest ono dobrym źródłem białka. Oprócz tego zawiera żelazo, cynk i selen, a także witaminy A oraz B. Zamiast niego na talerzu mogą się jednak znaleźć takie warzywa strączkowe, które również dostarczają cenne białko. Warto zwrócić szczególną uwagę na produkty z soi takie jak np. tofu pozwalające na wykonanie wielu „mięsnych” dań bez mięsa.

Nie należy zapominać o pełnych witamin innych warzywach takich jak brokuły, kalafior, buraki, czy też kukurydza i brukselka. Trzeba pamiętać, że niezbędne tłuszcze znajdziemy m.in. w orzechach. Nie trzeba jednak samodzielnie dbać o odpowiednie zbilansowanie diety. Obecnie możemy zdecydować się na catering wegetariański. To da nam pewność, że otrzymujemy odpowiednią dawkę witamin oraz kalorii, a także, że gotowe posiłki będą smaczne.