Jak wygląda aktualna piramida żywienia? Wskazówki na 2022

Piramida żywienia to skrócona nazwa „Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej”, którą w każdym kraju opracowuje odpowiednia organizacja naukowa związana ze zdrowiem i dietetyką. W Polsce to Instytut Żywności i Żywienia. Piramida żywienia przedstawia zasady stylu życia i odżywiania, które zapewniają człowiekowi dobrą kondycję organizmu. Jak wygląda piramida żywienia aktualna w 2022 roku?

Podstawa piramidy żywienia od 2019 roku: picie wody i aktywność fizyczna

Piramida żywienia w formie graficznej przedstawia proporcje, czego powinniśmy spożywać najwięcej, a czego najmniej, przy czym u jej podstaw od 2019 roku znajduje się picie wody i aktywność fizyczna. Stwierdzono bowiem, że żadna dieta, nawet świetna fit dieta pudełkowa, nie przyniesie człowiekowi odpowiednich efektów, jeżeli nie będzie pił wystarczająco dużo wody i będzie prowadził siedzący tryb życia. Instytut Żywności i Żywienia zaleca, by co najmniej 30-45 minut każdego dnia przeznaczyć na wybraną formę ruchu. Nie musi to być intensywny wysiłek, bo nawet spacer dobrze zadziała na nasz organizm.

Najwięcej warzyw i owoców, najmniej tłuszczy roślinnych

Piramida żywieniowa wskazuje, że najwięcej powinniśmy spożywać warzyw i owoców w proporcji ¾ warzyw, ¼ owoców. Możemy je jeść na surowo lub po obróbce termicznej. Są najlepszym źródłem energetycznych węglowodanów. Dalej mamy produkty zbożowe, najlepiej ciemne pieczywo i mąka z pełnego przemiału – to źródła cennych dla naszego organizmu składników odżywczych i błonnika. Kolejny poziom piramidy żywienia to mleko i przetwory mleczne.

Następny: jaja, ryby, chude mięso i warzywa strączkowe. Na szczycie piramidy żywienia znajdują się tłuszcze roślinne, które powinny być składnikiem naszej diety, ale w małej ilości. Jeśli zdecydujemy się na przykład na dietę i catering wegetariański, mięso zastąpimy roślinami strączkowymi. Warto też wspomnieć, że produkty mleczne możemy zastąpić produktami roślinnymi, które zawierają wapń, żelazo i witaminę B12.